Välkommen
Detta är tänkt att bli ett diskussions- och upplysningsforum angående verklig trafiksäkerhet. Jag menar att fokusering kring hög farts påstått farliga följder är totalt missvisande och ovetenskaplig. Detta är bara en presentation och jag hoppas att många skall höra av sig och ge synpunkter. Det är sent och jag lovar återkomma med en del intressanta hänvisningar som visar att fokuseringen kring fart har karaktären av en trossats som ej får ifrågasättas, trots att det vetenskapliga stödet är klent. Självfallet smäller det mer om man kör in i en bergvägg i 200 km/h än i 100 km/h, men i båda fallen är smällen dödlig och frågan är hur relevant detta är för trafiksäkerheten. Alltför stor hastighetsspridning kan givetvis vara ett problem, men alltför liten ger också upphov till proppar där fordon åker i klunga med otillräckligt säkerhetsavstånd. Då vore det faktiskt bättre att Bosse fick köra i 180 och Sven kunde fisa fram i 110. Proppbildning är nämligen förstadiet till en masskrock och trots rigorösa hastighetsbegränsningar är Sverige inte förskonat från masskorockar.
Jag skall visa på statistik och texter och att det finns mycket material som helt motsäger hastighetstalibanernas mantran. Givetvis kommer exempel från Tyskland att spela stor roll och en annan intressant sak att följa är hur olycksfrekvensen påverkas av höjda fartgränser. Under innevarande år kommer Österrike att inleda ett försök med 160-gräns på sina motorvägar.
Jag anser att rätt fart är så situationsbetingat och att motorvägar är så byggda att behovet av hastighetsspridning under alla situationer ger resultatet att det bör råda fri hastighet på motorväg. Motortrafikleder 2+1 skulle utan vidare kunna hantera en gräns på 130 km/h.
Däremot finns det skäl att anse att fartgränserna på de sämre vägarna i Sverige är ganska generöst tilltagna och rent av delvis för höga. Så går det när man tror att fart dödar. Fel fart kan vara dödlig, men rätt fart är inte alltid den lägsta farten.
Hur rimligt är det att det finns vägar med mötande trafik och 110-gräns och att vi har massor av rena skitvägar med 90-gräns, då man får köra 120 på en provsträcka motorväg genom Halland där siktfälten är väl tilltagna. Enligt Vägverket kan det dock aldrig bli tal om generell 120-gräns på hela motorvägsnätet.
Om man granskar detta synsätt skall man finna att det är ett helt groteskt sätt att resonera och att med undantag av Robert Collin knappast någon ifrågasätter detta dravel.
Tills vidare: Gasen i botten!
2 Comments:
kontroll
kjkj
Post a Comment
<< Home