Saturday, March 18, 2006

Seriekrock

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12138653.asp

Jag medger utan vidare att hastighetsbegränsning och de därav följande låga farterna kan bidra till att reducera följderna av ett påbörjat olycksförlopp.

Däremot menar jag att det är uppenbart att den olycka som beskrivs ovan inte har eller hade med alltför höga farter att göra. Vad som hänt är att ett antal fordon rammat in i varandra på en halkig motorväg.

Att de ramat in i varandra beror knappast på att de hållit en alltför hög fart utan på att de inte iakttagit ett tillräckligt säkerhetsavstånd. Att många förare vanemässigt håller ett alltför kort säkerhetsavstånd, vågar jag påstå, hänger främst samman med att hastighetsbegränsningen vaggar in dem i en falsk säkerhetskänsla och det hänger också samman med att hastighetsbegränsningen bidrar till en alltför låg hastighetsspridning med klungbildning som följd. En klungbildning är ett förstadium till en seriekrock.

Dessutom är hastighetsbegränsningen ägnad att fördumma folk, eftersom hastighetsbegränsningen anger en, utifrån normala hänsyn, löjligt låg gräns vid goda förhållanden och en mycket hög vid dåliga förhållanden.

Om ni inte visste det skall hastighetsbegränsningen anses som en övre gräns vid goda förhållanden. Det vill säga: Om hastighetsbegränsningen är 70 km/h, men sikten skymd kanske det egentligen inte är tillåtet med högre hastighet än 40 km/h.

Å andra sidan inser vem som helst att om överheten anser att man under optimala förhållanden skall kunna få köra 70 km/h på krokiga skogsvägar med backar och krön och mötesplatser borde, i konsekvensens namn, hastighetsbegränsningen på motorväg vara åtminstone 220 km/h, eftersom hastighetsbegränsningen bara skall ange en övre gräns vid goda förhållanden.

Om överheten helt godtyckligt och ovetenskapligt anger 110 km/h som övre gräns på motorväg är det uppenbart att denna gräns är helt absurt låg vid goda förhållanden och följaktligen kommer folk att köra ungefär 110 km/h, med otillräckligt säkerhetsavstånd i klunga också när en lägre fart är påkallad på grund av halka. Man har ju redan tidigare omyndigförklarat bilförarna på motorväg samtidigt som man tillmäter dem ett oerhört gott omdöme vid körning på skogsvägar.

Detta går inte ihop.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home