Vettig åtgärd
Vägverket har nu kungjort att även tvåfiliga vägar kommer att förses med vajerräcken. Jag tycker att detta är en utmärkt idé och är övertygad om att detta kommer att bidra till betydligt färre dödsolyckor och möjliggöra högre farter. Det är bara tre saker man måste tänka på. Det första är att vi bör se till att våra ambulanser ersätts med helikopterditon. Det är nämligen svårt att vända på en väg med mitträcken. En annan sak att tänka på är att det inte är bra nog om våra vägar blir mötesfria. De måste också förses med planskilda korsningar. För det tredje bör man tänka på att det måste finnas tillfällen till omkörning och att det därför måste finnas smärre partier med omkörningsfil. Helst av allt borde all väg vara motorväg, men mötesfria vägar med planskilda korsningar är mycket bättre än vanlig simpel landsväg. En annan intressant sak är att vårt grannland i väster kan ha anledning att apa efter söta bror i detta avseende. Norge har nämligen ett omfattande nät av sämre vägar och att bygga ut ett allomfattande motorvägsnät i Norge framstår av flera skäl som utopiskt. Jag klipper in en text från text-tv.
Mitträcken även på tvåfiliga vägar Vägverket ska börja sättas upp mitt- räcken på tvåfiliga vägar. För att omkörning av långsamma fordon ska bli möjlig ska parkeringsfickor byggas eller vägen breddas en bit var tredje kilometer. För sex år sedan definierade Vägverket drygt 350 mil olycksdrabbade vägas som skulle åtgärdas. Men bara 65 mil har hittills varit breda nog för mitt- räcken, visar en granskning av SVT. Den första riktiga försökssträckan med mitträcken på en tvåfilig väg blir två mil av riksväg 23 norr om Växjö. Läs mer på svt.se/nyheter
0 Comments:
Post a Comment
<< Home