Sunday, July 23, 2006

Några reflektioner

Jag läste just att de flesta allvarliga trafikolyckor i Sverige beror på att föraren somnat och kommit att stöta samman med ett mötande fordon. För att undvika denna typ av olyckor krävs först och främst högre farter så att förarna inte somnar och för det andra krävs mitträcken så att bilarna inte kommer över i motsatt körriktning även om bilförarna skulle somna.

Samtidigt gör man en storsatsning på kameraövervakning och tror att lägre farter skall rädda en oerhörd massa liv. Med tanke på vad som anges som den överlägset vanligaste olycksorsaken ställer jag mig oerhört frågande till om kamerorna kommer att ge önskad effekt.

Dessutom uppstår en allvarlig risk att strikt övervakad hastighet medför proppbildningar. Alla kör i exakt lagstadgad hastighet men utan tillfredsställande säkerhetsavstånd och plötsligt gör någon något oväntat och resultatet blir en seriekrock.

Från Österrike meddelas att försöket med höjd hastighetsbegränsning till 160 km/h inte medfört en enda olycka på den sträcka där hastighetsgränsen höjts. Däremot har säkerhetsavstånden ökat. För alla som kört på underbara tyska Autobahn kommer detta knappast som någon överraskning. Fri fart ger bättre trafikkultur.

Det är inte sakligt välgrundat att kameraövervaka trafiken. Det handlar helt enkelt om puritanism. Puritanism betyder kortfattat att somliga mår väldigt dåligt av tanken på att någon annan har roligt och trivs.

1 Comments:

At 10:46 PM, Anonymous Anonymous said...

Kunde inte skrivit det bättre själv.
Dom främsta orsakerna till att förare somnar lär vara

1. uttråkning och passiv körning pga låga farter

2. långa restider pga låga farter (detta gäller särskilt för dom som kör långt)


Vi åkte nyligen en tripp till Falun och fick se hur dessa "mysiga" kameror påverkade trafikrytmen - antalet kameror på riksväg 70 uppgår till 8 st i varje riktning mot Falun.

Jag hade bra koll på var dom stod nånstans eftersom jag hade programmerat in dom i min GPS-mottagare. Man såg tydligt mönstret när det var långt till nästa flöt trafiken på bra - bitvis 100-115 på 90-väg.

När det var 2-3 km kvar till en kamera såg man hur trafiken började sakta ner och när det är några hundra m kvar så ligger det oftast någon/några och kör ca 80 km/h på 90-vägen med en tätt packad "svans" på några bilar efter (som inte direkt håller avståndet).

En bidragande orsak till detta är också bilarnas hastighetsmätare som visar för hög hastighet och detta skiljer stort mellan olika bilar. Vi mätte farten med min GPS-mottagare och det gick sällan mer än 80-85 förbi kamerorna.

Sen som hon som körde sa - vad mycket koncentration det går till att sitta och hålla reda på var kamerorna står och vad det är för hastighetsgräns när det "flänger mellan 70,90,50,90,70 etc. (helt ologiskt)".

På ett ställe var det nära böter då vi höll en 115-120, jag säger till typ "det kommer en kamera om 400 m" och hon saktar ner till
90 - ohh shit, det var 70 här, tvärnit ner till ca 65 - vi klarade oss men det hade kunnat bli dyrt. Hastigheten mäts ca 75 m framför kameran också, det är bra att veta så man inte bromsar för sent.

 

Post a Comment

<< Home