Monday, March 27, 2006

Skånsk seriekrock

I Skåne har en seriekrock inträffat. Läs mer på följande länk.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=532284&previousRenderType=6

Är inte detta ett utmärkt argument för hastighetsbegränsning? Svaret är att det möjligen hade varit det om olyckan inträffat på en väg utan hastighetsbegränsning, men nu gjorde den inte det.

Däremot kan man lära sig att hastigheten skall anpassas till siktförhållandena och säkerhetsavståndet skall vara väl tilltaget. Genom att omyndigförklara Sveriges bilister har man knappast uppmuntrat dem att anpassa fart och hålla väl tilltaget säkerhetsavstånd. Dessutom kan det också vara så att hastighetsbegränsning med påföljande minskning av hastighetsspridning medför proppbildningar, vilket just är förstadiet till en seriekrock.

Dessutom visar detta på ytterligare en märklig omständighet. Om man nämligen anser att farten inte skall vara högre än att fordonet låter sig nedbringas till stillestånd inom den sträcka som går att överblicka följer därav att farten förmodligen var för hög vid olyckstillfället, även om den understeg 110 km/h.

Samtidigt är det helt uppenbart att denna hastighet under annorlunda omständigheter mycket väl skulle kunna vara 200 km/h. Då framstår det som logiskt att inte fastslå någon hastighetsbegränsning i siffror, utan istället ha den allmänna regeln om anpassad fart. I så fall är inte heller bilförarna omyndigförklarade och skulle kunna ställas till ansvar också för att ha kört 100 km/h om omständigheterna ej medgav detta.

Vidare är det intressant att se att de svenska myndigheterna som gärna berömmer sig själva för sitt framsynta trafiksäkerhetsarbete inte har tillsett att man hämtar skadade med helikopter istället för med bil. Helikoptrar är överlägset snabbare och risken för att de skall förorsaka en trafikolycka är ojämförligt mindre. De tar sig också fram där vägarna är oframkomliga på grund av olyckor. Självfallet borde man uteslutande använda sig av helikoptrar vid trafikolyckor.

Jag vågar påstå att sannolikheten för den här typen av olyckor är mindre utan hastighetsbegränsning och uppenbarligen händer de trots eller på grund av hastighetsbegränsningen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home