Wednesday, August 16, 2006

Fri fart är möjligt

Det finns vissa som menar att man visserligen skulle kunna tänka sig fri fart med hjälp av elektroniska skyltar vid mycket goda förhållanden, såsom motorväg med god sikt, låg trafikintensitet, bra väder och så vidare. Samtidigt uppställer man en massa invändningar och menar att dessa sammantagna leder till att man ändå behöver en generell hastighetsbegränsning.

Den främsta invändningen är att de elektroniska skyltarna kan fallera och att detta skulle innebära fri fart så snart strömmen gick.

Detta är en mycket dålig invändning, eftersom det i ett antal länder finns betingade hastighetsbegränsningar utsatta med plåtskyltar. Det finns exempelvis motorvägar där man i normalfallet får köra 130, men vid regn endast 110. Dessa betingade begränsningar anges med plåtskyltar.

Det finns heller inga hinder för att införa en betingad begränsning utmärkt med plåtskyltar som anger exempelvis maximalt 130 km/h vid strömavbrott. Alltså är denna invändning inte giltig.

4 Comments:

At 2:49 PM, Anonymous Anonymous said...

Riktigt bra inlägg. Jag har tyvärr inte haft råd att ta körkort själv och ska ta det senare (så fort jag får råd) men känner dock flera andra som gillar att åka fort (som jag åker med ibland).

188 km/h är mitt rekord för närvarande (vi kommer troligen slå det i vår) - det var på E18 med en Volvo V70. Vi körde även 124 km/h på Rotebroleden utanför stockholm -en rak fin väg med otroliga 70 km/h på (det är mitt rekord på 70-väg).

Är så jäkla less på hastighetstalibanerna http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article914197.ab

Flexibla fartgränser vore riktigt bra med fri fart i bra förhållanden (t ex väglag och trafikmängd har stor betydese för hur hög hastighet man kan hålla säkert).

Det där med strömförsörjningen var verkligen ett dåligt svepskäl för att få behålla dagens system.

Dels kan man ju bestämma t ex en maxfart vid ett strömavbrott dels kan man göra så skyltarna indikerar fri fart - således kan man ha t ex 100 km/h gräns dom troligen rätt få ggr dom inte fungerar.

T ex för tåg gäller att dom får köra även om inte ATC fungerar (automatic train control - som styr hastighetsgränserna och hastighetsövervakningen för tågen) men får bara köra max 80 km/h.

 
At 3:09 PM, Anonymous Anonymous said...

215 km/h på mätar'n är mitt personliga rekord och enda anledningen till att det inte är högre är att bilen inte gick fortare.

 
At 4:09 PM, Anonymous Anonymous said...

Shysst! - Jag mäter alltid farten med GPS eller radar (med under 1 km/h felvisning), bilens mätare visade 202-204 nånting.

Bilars hastighetsmätare är ju inte så exakta och med dessa kan jag mäta farten även när jag åker t ex tåg och buss.

 
At 10:04 AM, Anonymous Anonymous said...

Här är en som gillar hastighetstalibanerna
- i denna blog håller man dessutom på att orera om att höga hastigheter förstör miljön.

http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2006/11/farten-sjunker-men-den-tunga-trafiken.html#links

http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2007/11/jag-har-inte-tid-att-flyga.html

 

Post a Comment

<< Home