Monday, September 03, 2007

Orsak och verkan

Idag är det 40 år sedan högertrafik infördes i Sverige. Det var dessvärre också så att den fria farten försvann i samband med att högertrafiken infördes. Fram till och med den 2 september 1967 kunde man faktiskt helt lagligt susa fram i 160 km/h på landets motorvägar och vad det anbelangar i princip alla vägar utanför tättbebyggt område. De enda begränsningarna var de som följde av de allmänna bestämmelserna om försiktighet och anpassning av hastigheten, vilket i kombination med dåtidens mindre snabba bilar torde ha medfört att man i bästa fall kanske kunde köra 160 km/h på landets då mycket begränsade motorvägsnät.

3 september 1967 infördes de facto hastighetsbegränsning, men det dröjde ända fram till den 1 januari 1970 innan de lagliga möjligheterna till vägar utan hastighetsbegränsning helt försvann. Det var dessutom så att Vägverket ganska länge i princip var bemyndigat att medge 130 km/h på motorväg, men den sista faktiska möjligheten att köra 130 km/h helt lagligt lär ha försvunnit sommaren 1970. Trots detta och i fullkomlig avsaknad av proportioner medgavs och medges fortfarande 110 km/h på vägar med mötande trafik. Det kanske mest bisarra exemplet på grötmyndig svensk idioti är väl de ganska talrika exempel på att motorvägar upphört samtidigt som hastighetsbegränsningen höjts till 110 km/h!

På denna dag vill jag gärna poängtera att det är oomtvistligt att antalet dödsolyckor minskade dramatiskt i samband med högertrafikomläggningen. De flesta så kallade experter menar att detta skall ses som ett entydigt bevis för att hastighetsbegränsning är ett effektivt sätt att minska antalet trafikdödade. I samband med högertrafikomläggningen försvann ju den fria farten.

Detta är emellertid ett förenklat och ovetenskapligt resonemang. För det första var det säkerligen så att högertrafikomläggningen gjorde människor särskilt försiktiga. För det andra måste man ha i minnet att praktiskt taget alla svenska bilar vid tiden före högertrafikomläggningen, trots vänstertrafiken, var vänsterstyrda. Man kan mycket väl tänka sig att det faktum att ratten, genom högertrafikomläggningen, fick sin naturliga placering starkt bidrog till att antalet olyckor reducerades. Vad skulle ha hänt om man istället för att lagt om till högertrafik hade bytt ut alla Sveriges vänsterstyrda bilar till högerstyrda diton? Troligen hade en dramatisk nedgång i olycksfrekvensen kunnat iakttas. Och vad hade hänt om man över en natt bibehållit vänstertrafiken i England, men bytt ut alla högerstyrda bilar mot vänsterstyrda? Troligen hade man fått se en stor uppgång i olycksfrekvensen. Många som var med vid högertrafikomläggningen vittnar om hur behagligt det kändes när ratten äntligen hamnat på "rätt" sida i förhålllande till trafikreglerna.

Därutöver förespråkar jag endast fri hastighet på motorvägar och möjligen vissa motorvägsliknande vägar. Vad det anbelangar finns det ingen svensk olycksstatistik från tiden före 1994 som skiljer mellan olyckor på motorvägar och andra vägar. Då hör det till saken att fram till 1998 praktiskt taget alla mötesfria vägar utanför tättbebyggt område i Sverige var motorvägar.

Alltså finns det ingen statistik alls som visar att antalet olyckor på motorväg påverkats alls av införandet och olika sänkningar av hastighetsbegränsningen. Det lär emellertid finnas en inofficiell statstik som visar på att antalet dödsolyckor på motorväg steg med 50% under tiden då svenska myndigheter fullkomligt tappat sansen och förordnat 90 km/h som högsta tillåtna hastighet. Observera också att denna begränsning infördes, trots att det inte finns någon officiell statistik som belägger att olycksfrekvensen på motorväg minskade i samband med att hastighetsbegränsning infördes.

Alltså bör man ta hastighetsmoralisternas olika påståenden - som säkerligen kommer att framföras de närmsta dagarna - med åtminstone en nypa salt. Vågar man hoppas att Sverige återigen har motorvägar utan hastighetsbegränsning då vi firar 50-årsjubiléet av högertrafikens införande?

Med tanke på att det går att tillverka bilar som drivs av miljövänlig syntetdiesel och att Tjeckien snart höjer hastighetsbegräsningen på motorväg till 160 km/h och liknande trender kan iakttas i flera olika länder inklusive Sverige är jag förhoppningsfull. Om bilarnas miljöpåverkan reduceras till noll och man med större vetenskaplig tyngd kommer att kunna belägga att fri hastighet inte medför fler utan snarare färre trafikdödade finns snart inga skäl att inte tillåta motorvägar med fri hastighet. Med tanke på att Sverige är ett glesbefolkat land med stora avstånd och gles trafik vore fri hastighet rent av särskilt lämpligt i just Sverige. Att kunna köra från Malmö till Stockholm på mindre än 5 timmar behöver inte nödvändigtvis vara vårdslöst. Är det inte mera sannolikt att man är mera koncentrerad på bilkörningen efter fyra timmar i 150 km/h än efter sex timmar i 100 km/h?

Jag hoppas att om 10 år kunna köra en modern dieselbil driven av biomassa i 180 km/h helt lagligt på svensk motorväg med "tyska" mitträcken. En annan dag kanske jag kommer att skriva om varför etanoldrift är rent vansinne ur alla perspektiv.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home