Saturday, June 30, 2007

NTF:s dumheter

Det är ganska intressant att läsa NTF:s redogörelser för trafikolyckor. Hela tiden och med dårens envishet påpekas att lägre hastighetsbegränsning troligen sett till att olyckan åtminstone inte fått dödlig utgång.

Samtidigt, och detta förtjänar ett erkännande, påpekas inte sällan att mitträcken förmodligen kunnat rädda de omkomna. Jag menar att det är uppenbart att huvuddelen av de olyckor man kan läsa om på NTF:s sida kunnat undvikas med hjälp av möteseparering, medan det är högst tveksamt om lägre hastighetsbegräsning åstadkommit någon förändring alls. När två fordon frontalkolliderar handlar det om så oerhörda krafter att redan oändligt mycket mindre våldsamma krafter är dödande. Alltså skulle folk ha dödats även om hastigheten varit betydligt lägre. Det avgörande är faktiskt att skilja körriktningarna åt.

Här skulle jag vilja ge ett litet exempel på NTF:s tossigheter:

"24 maj fick en personbil på Lv 1544 i Tomelilla kommunsladd och körde över motsatt körbana och kolliderade med ett träd. Föraren omkom. Med en lägre hastighetsgräns eller ett mer förlåtande sidområde hade föraren sannolikt överlevt. "

Jaha, är det inte uppenbart att ett vajerräcke effektivt sett till att fordonet aldrig kommit över i motsatt körbana och att sladden förmodligen slutat med lindriga plåtskador om det funnits ett mitträcke?

Dessutom är det visserligen sant att vägar, som inte är motorvägar, i allmänhet är illa lämpade för höga farter, men det är också sant att hastighetsbegränsningar och fartkameror bland annat leder till att fler slår på farthållaren och på så sätt passiviseras. Fartkamerorna medför också att det bildas farliga klungor.

På sämre vägar menar jag att man skulle kunna införa en generell bestämmelse som sade att upp till 110 km/h är tillåtet, men att under inga omständigheter ens 70 km/h får överträdas vid möte. Rekommenderad högsta hastighet kunde vara 90 km/h och hastigheter överstgande 90 km/h skulle endast medges i de fall detta helt uppenbart inte medförde någon fara för trafiksäkerheten. 110 km/h skulle vara den övre gränsen.

I så fall skulle förarna smidigt kunna anpassa hastigheten och inte behöva fästa onödigt stor uppmärksamhet vid fordonets exakta fart, samtidigt som hastighetsbegränsningen vore tämligen låg vid möte. I takt med att vägar byggs ut till att bli mötesfria kommer dessutom denna stränga bestämmelse att slopas "av sig själv". Vad gäller fartkamerorna skulle dessa inte längre störa trafiken av det skälet att förarna, trots rådande bestämmelser inte vore tvungna att hålla en konstlat låg fart i de fall något högre fart inte vore oförsvarlig.

1 Comments:

At 8:46 AM, Anonymous Anonymous said...

Bra inlägg - som vanligt räknar NTF med att man ska krocka men att man inte ska skadas allvarligt.

Mitträcke skyddar ju man varför inte sätta ett räcke även på vägens utsida vid t ex vid utsprängda bergväggar, där det finns stora träd nära vägen och på andra farliga ställen. Ett räcke "fångar upp" fordonet och gör att det leds i färdriktningen istället för att krocka rakt in i hårda objekt vid sidan av vägen. Detta är dessutom oftast billigare än att anlägga stora rensade avåkningszoner.

NTF vill istället att man ska köra så sakta att man kan köra på dessa objekt utan att skadas - ska man klara att t ex köra in i en utskjutande del av en bergvägg utan att skadas allvarligt måste man köra typ 30 km/h

70 km/h max på väg med möta förutsätter att det finns ett omfattande stamnät av mötesfria vägar - så man helst aldrig behöver färdas mer än 5 km i denna hastighet innan man har tillgång till en anslutande mötesfri väg med högre fart. Finns det ett sånt nät kunde detta vara bra för att öka säkerheten ytterligare lite. Tänk annars om man har sådär 250+ km dit man ska och måste hålla 70 km/h hela vägen (om det inte finns mötesfritt den vägen man ska).

Högre hastigheter även på väg med möte borde kunna tillåtas där trafikvolymen är väldigt låg - sannolikheten för att man får möte om man skulle komma över på fel sida vid en olycka är ganska liten om trafikvolymen är väldigt låg (t ex vissa ställen i Norrland kan ha mindre än 1 bil i timmen).

 

Post a Comment

<< Home