Hastighetsgränser dödar
Enligt vägverket är ungefär hälften av alla dödsolyckor på svenska motorvägar insomningsolyckor.
Om det nu verkligen är sant att fart dödar borde man utan vidare kunna göra en kalkyl som går ut på att man å ena sidan får bort insomningsolyckorna genom att slopa hastighetsbegränsningen, men att man för att uppnå detta tvingas acceptera att vissa andra typer av olyckor ökar. Summan blir ju plus minus noll ändå.
Samtidigt är jag helt övertygad om att hastighetsbegränsningen medför en kraftigt ökad risk för klungbildningar och klungbildningar är ett förstadium till seriekrockar, vilka Sverige trots extremt låg trafikintensitet inte är förskonat ifrån. Antag nu att fri fart skulle medföra en bättre upplösning av klungbildningar och motverka seriekrockar. I så fall kan på grund av detta acceptera fler olyckor av andra typer.
Det riktigt intressanta är emellertid att hastighetstalibanismens högborg Vägverket i sitt eget material anger insomningsolyckor som en avgörande olycksrisk på motorväg. Det är vidare uppenbart mindre sannolikt att man somnar i 180 än i 110. Alltså föreslår jag att man går vidare ett steg och till att börja med förser Sveriges motorvägar med ordentliga "tyska pansarmitträcken" och att man på den så kallade provsträckan i Halland slopar hastighetsbegränsningen i södergående riktning och inför 130-gräns i norrgående riktning.
Efter fem år vänder man på steken och släpper farten fri i norrgående riktning och inför 130-gräns i södergående riktning. När de tio åren gått till ända utvärderas projektet och givet att det inte går att påvisa att det dödats fler utan hastighetsbegränsning än med slopas hastighetsbegränsningen på hela det svenska motorvägsnätet. Undantag från denna grundregel bör endast beviljas ytterst restriktivt av det enkla skälet att hastighetsgränser förmodligen dödar.
Sedan menar jag att man borde lägga ned stor energi på att istället övervaka säkerhetsavstånd och utveckla varningssystem för otillräckligt säkerhetsavstånd. Detta vore ett verkligt steg mot ökad trafiksäkerhet och medför också en naturligt hastighetsbegränsande inverkan.
Också här kan teststräckan i Halland tjäna som provbänk.
2 Comments:
Ytterligare ett exempel på att fart inte dödar:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=706703,00.html?from=read_more
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=706704,00.html
Inte EN svårt skadad ens - ändå läser man det här:
Efter nyår kommer verket och trafikpolisen i Uppsala att diskutera vad som kan göras åt hastigheterna.
Hur kan du vara så dum att du påstår att en förare blir trött pga att hastigheten inte är tillräckligt snabb?! Hur kan du dessutom påstå att det skulle bli en säkrare väg om man höjer hastigheterna?!
Post a Comment
<< Home