Försöket med 160-gräns i Österrike
Förra året genomfördes ett försök med 160 km/h som högsta tillåtna hastighet på en motorvägssträcka i Österrike. Inte en enda olycka inträffade under tiden som försöket pågick och en viktig iakttagelse var att folk självmant ökade säkerhetsavstånden. Försöket kombinerades med att vid behov med hjälp elektronisk skyltning högsta tillåtna hastighet sänktes samt att ett generellt förbud för tunga fordon att använda omkörningsfilen infördes.
Läs mer på följande länk.
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.autokiste.de/psg/0606/images/5450.jpg&imgrefurl=http://www.autokiste.de/psg/0606/5450.htm&h=160&w=250&sz=13&hl=sv&start=5&tbnid=5G0RWiyPd9StbM:&tbnh=71&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3D%25C2%25B4tempo%2B160%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DG
Jag tycker gott att man kunde genomföra ett liknande försök på den sträcka genom Halland där idag 120 km/h är högsta tillåtna hastighet. Enklast vore om man trafikförordningen ändrades så att hastighetsbegränsningen på motorväg helt enkelt slopades och att i vägmärkesförordningen skyltar med högre tillåten högsta hastighet än 120 km/h infogades. Jag ser gärna att man skylten tillfällig hastighetsbegränsning upphör på motorväg ges betydelsen ingen hastighetsbegränsning gäller.
Samtidigt bör definitivt standarden på mitträckena graderas upp till tysk nivå. Att själv välja hastighet, inom de allmänna ramar som följer av att hastigheten ej får vara så låg att andras framfart hindras samt att den ej heller får vara så hög att säkerheten hotas, är i sig en säkerhetsfaktor.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home