Vad beror seriekrockar på?
Det är givetvis omöjligt att, utan noggrannare undersökning, säga vad en seriekrock på motorväg beror på. Läs mer om en seriekrock som nyligen inträffat på följande länk.
http://www.aftonbladet.se/vss/helsingborg/story/0,2789,1090717,00.html
Jag påstår emellertid att det är mindre sannolikt att en seriekrock skall inträffa på en motorväg utan hastighetsbegränsning än på en motorväg med hastighetsbegränsning. Om hastigheten begränsas kommer nämligen de flesta att köra konstlat långsamt, eller betydligt långsammare än vad som följer av trafikförordningen 3 kap 14 § utan beaktande av de tal som anges i 9 kap.
Om alla kör konstlat långsamt kommer för det första respekten för bilkörningen att gå förlorad. För det andra uppstår det ingen naturlig hastighetsspridning. Olika förare har olika preferenser och olika förmåga att hantera höga farter. Somliga tycker att 120 känns mycket, medan det kan finnas erfarna bilister som utan vidare kan hålla en marschfart på kanske 180 km/h. Om var och en tillåts köra så fort den egna förmågan och omständigheterna medger uppstår hastighetsspridning. Om inte bildas klungor och en klunga är förstadiet till en seriekrock.
Dessutom uppmuntrar hastighetsbegränsningen att folk slår på farthållaren, vilket kan leda till insomningsolyckor. Dessutom slås inte farthållaren när väl ett olycksförlopp börjat. Vidare kan man lätt iaktta, och det lär vara mer eller mindre belagt, att folk i allmänhet ökar säkerhetsavståndet oproportionerligt mycket om de tillåts köra fort. Väl tilltagna säkerhetsavstånd är mycket viktigt för att undvika seriekrockar.
Visserligen kan man utgå från att det är bra med hastighetsbegränsning när väl ett olycksförlopp har börjat, men jag vågar påstå att frånvaro av hastighetsbegränsning skulle leda till att vissa typer av olycksförlopp skulle inträffa mera sällan än de gör nu.
Sverige är långt ifrån befriat från seriekrockar, men med en mera intelligent politik skulle det förmodligen vara möjligt att helt befria svenska motorvägar från seriekrockar. En viktig komponent för att uppnå detta mål är faktiskt att hastighetsbegränsningen slopas eller åtminstone höjs kraftigt.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home