Sunday, March 04, 2007

Två problem

Ytterligare en bussolycka har inträffat. Föraren somnade och bussen hamnade i mittremsan på en motorväg.

Har olyckan något med alltför höga hastighetsgränser att göra? Svaret är entydligt nej.

Däremot är det uppenbart att två faktorer har varit avgörande. Faktor nummer ett är att det är skandalöst att det inte fanns något väl tilltaget mitträcke som hindrade bussens framfart.

Faktor nummer två är med största säkerhet att bussen var utrustad med så kallad farthållare och att denna bidrog till att föraren somnade och sedan han somnat att färden inte omedelbart avbröts eller åtminstone saktade in. Farthållaren vet nämligen inte om föraren sover eller är vaken, utan upprätthåller tryggt och säkert lagenlig hastighet även när föraren sover.

Jag menar att den felaktiga och ensidiga fixeringen vid hastighet som olycksorsak och bussförarnas rädsla för att bli bötfällda för fortkörning bidragit till att man föredrar bussar, lastbilar och personbilar med farthållare. Dessa är emellertid ett otyg.

Läs om olyckan på följande länk.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14752038.asp

3 Comments:

At 5:41 AM, Anonymous Anonymous said...

Det är 2239 km från Val-d’Isère till Stockholm, och den resan utan farthållare hade inte varit rolig!

Orsaken till denna olycka har inget med vägar eller fart att göra. Bussföraren somnade ju !

Jag har vid flera tillfällen tagit bussen från Köpenhamn -> alperna och jag måste säga att resorna till Alperna har alltid varit den bästa, då bussförarna har varit pigga. När de ska hem från Alperna har de sovit 8-9 timmar på dagen efter att ha kört hela natten ner, och det enda de vill är att komma hem fortast möjligt.

Bra att olyckan inte var värre !

mvh

Simon - Köpenhamn

 
At 8:27 AM, Anonymous Anonymous said...

förbaskat att en yrkeschaufför inte begriper bättre

/mj

 
At 11:12 AM, Blogger Flavian said...

Jag kan förstå att det är tröttande att köra lånfärdsbuss utan farthållare, men jag är säker på att de också är ett allvarligt trafiksäkerhetsproblem.

Förarna blir passiviserade, somnar och sedan när de väl somnat fortsätter färden med påslagen farthållare ut i terrängen.

Om de skall tillåtas borde de utrustas med någon typ av dödmanshand.

 

Post a Comment

<< Home