Är detta ett argument mot fri fart?
Titta gärna på följande länk och se hur en Mercedes-förare tappar kontrollen över sin bil i mycket hög hastighet.
http://www.youtube.com/watch?v=KbdH-J6UoYI
För det första är det helt uppenbart att bilföraren inte anpassat hastigheten i enlighet med de allmänt hållna bestämmelserna i Strassenverkehrsordnung. Det är alltså ett felslut att hävda att frånvaron av i siffror definierad hastighetsbegränsning är likvärdigt med anarki på vägarna. Troligen kan bilföraren räkna med någon typ av straffrättslig åtgärd från myndigheternas sida, då han gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik genom att hålla en alltför hög hastighet.
Samtidigt menar jag att det får anses i det närmaste uteslutet att tänka sig någon annan förklaring till att man kan kliva ur en bil oskadd efter att på en motorväg i 190 km/h hastighet ha studsat omkring som ett suddgummi, om det inte vore därför att det vore tillåtet att, under goda förhållanden, köra i 190 km/h.
Att föraren kan ställas till ansvar för vårdslöshet i trafik beror alltså på att den fria hastigheten gjort att det finns en marknad för bilar som kan hantera tillbud i mycket höga hastigheter. Hade Tyskland fallit för 70-talets modenycker och infört hastighetsbegränsning vågar jag påstå att all världens bilar haft betydligt sämre förutsättningar att hantera tillbud i alla hastigheter.
Köper inte en välbärgad bilist mycket hellre en Mercedes-Benz S-klasse än en Cadillac och varför föredrar han i normalfallet en Mercedes-Benz? Ett avgörande skäl är troligen att mercan härstammar från den fria fartens stamort på jorden och av det skälet befinner sig i en helt annan kategori med avseende på trafiksäkerhet. Visst är Volvo en säker bil, men här måste man komma ihåg att svensk bilindustri konkurrerar intensivt med tysk och att många innovationer, exemplvis ABS-bromsar, knappast hade varit tillgängliga för normalbilister om inte Autobahn varit den stora provbänken för spjutspetsteknologi inom trafiksäkerhet.
Engelsmännen lanserade en bil med låsningsfria bromsar redan på 60-talet och Citroën experimenterade med låsningsfria bromsar i slutet av 60-talet. Låsningsfria bromsar i masstillverkning var tyskarna först med och förklaringen är förstås att blott Tyskland tyska motorvägar har.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home