Sunday, September 16, 2007

Rena sakfel

Jag roade mig med att gå igenom det material som Riksdagen haft som underlag för diskussionen om nya hastighetsgränser. Där står bland annat att 120 km/h är den vanligaste hastighetsbegränsningen på motorväg i Europa.

I verkligheten förhåller det sig enligt följande.

14 av EU:s 27 medlemsstater tillåter 130 km/h eller mer.

13 medlemsstater tillåter 120 km/h eller mindre eller saknar helt motorvägar.

Det står också i materialet att bemyndigandet att medge 130 km/h på svenska motorvägar slopades på grund av ogynnsam olycksutveckling. Sanningen är att det före 1994 inte finns någon officiell svensk statistik som skiljer mellan olycksfrekvens på motorväg och andra vägar och att det således inte ens finns någon statistik som styrker att olycksfrekvensen på motorväg påverkades av införandet av hastighetsbegränsning 1967, sänkningen till 110 km/h 1970 och till 90 km/h 1979. Det lär emellertid finnas en inofficiell statistik som styrker att olycksfrekvensen steg 50% när man införde 90-gräns 1989. De intressanta åren är 1967 då man gick från fri hastighet till 100 km/h, 1968 då gränsen höjdes till 130 km/h och 1970 då gränsen sänktes till 110 km/h.

Det är också så att Sverige sedan länge är ensamt i Europa om att tillåta mer än 100 km/h på vägar med mötande trafik. Förtjänar de som producerar sådant beslutsunderlag att tas på allvar?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home