Sunday, September 30, 2007

Säkerhetsavstånd

Jag läste just i Dagens Nyheter om försöken med variabla hastighetsgränser. Ett för Sverige unikt radikalt steg har tagits därigenom att överheten, periodvis, medger den foglige svensken att framföra sitt fordon i den svindlande hastigheten av 120 kilometer per timma. Läs texten på följande länk.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=699030

Jag tycker att man borde kunna göra ett försök med kameraövervakning av säkerhetsavståndet fordonen emellan. Kör man alltför nära framförvarande fordon registrerar kameran in detta och föraren bötfälls för vårdslöshet. Tanken förutsätter vissa ändringar och skärpningar i lagstiftningen, men den skulle bland annat innebära en effektiv anpassning av hastigheterna till rådande trafikintensitet. Ju fler bilar som skall trängas ihop, desto mindre säkerhetsavstånd medges ju, och eftersom säkerhetsavståndet definieras i sekunder fordonen emellan betyder mera trafik lägre hastighet.

Om åtgärden kombinerades med riktigt kraftiga mitträcken av den tyska typen samt flexibla hastighetsgränser anpassade till väderleksförhållanden, borde inga hinder föreligga för att vid god väderlek medge fri hastighet.

Försöken som beskrivs i Dagens Nyheter har gett resultatet att medelhastigheten ökat med två kilometer per timma till någonstans mellan 112 och 115 kilometer per timma. Motsvarande siffra på tyska motorvägar utan hastighetsbegränsning är, vill jag minnas, 117 kilometer per timma. Då hör det till saken att hastighetsspridning måhända ökar risken för upphinnandeolyckor, men att hastighetsspridning definitivt bidrar till minskad risk för seriekrockar. Om NN kör i 180 km/h och YY i 120 km/h föreligger ju ingen klunga och en klungbildning föregår alltid en seriekrock.

Sverige är inte, trots eller på grund av rigorösa och barocka hastighetsgränser på motorväg, inte besparat från seriekrockar. Borde det vara så i ett av de länder som har minst trafik på sina motorvägar?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home