Saturday, November 24, 2007

Inget fel med fartkameror

Måhända blir någon förvånad över att jag inte är principell motståndare till så kallade fartkameror.

Jag tycker att bestämmelser om högsta tillåtna hastighet skall kontrolleras rigoröst och böter utfärdas närmast mekaniskt. Jag anser nämligen att en lag vars efterlevnad inte kontrolleras bör slopas.

Därmed inte sagt att jag inte anser att hastighetsbegränsningar är generellt sett omotiverade. Det är de inte. Inom tättbebyggt område och på vägar med mötande trafik utanför tättbebyggt område är hastighetsbegräsningar motiverade. I övrigt menar jag att det kunde råda fri hastighet, eller åtminstone betydligt högre gränser än de som nu råder.

På mötesfria vägar liksom på alla andra typer av vägar är det också viktigt att andra bestämmelser efterlevs. Dit hör exempelvis bestämmelser om minsta tillåtna säkerhetsavstånd och att detta skall anpassas till farten. Ju fortare man kör, desto större säkerhetsmargianler skall man ha och om inte är det fråga om vårdslöshet.

Av detta skäl kan jag tänka mig stationära kameror som fotograferar trafiken på motorvägar och att filmerna sedan granskas av polisen. Gör någon sig skyldig till vårdslöshet och detta går att styrka, skall han givetvis ha körkortet indraget. Jag hoppas dessutom att polisens allt mera nitiska satsningar på att få människor att efterleva understundom löjeväckande låga hastighetsbegränsningar skall skapa ett tryck för fri fart.

1 Comments:

At 5:11 PM, Anonymous Anonymous said...

Om kamerorna används rätt är dom ju bra - men problemet är ju hastighetstalibanernas sätt att använda dom.

 

Post a Comment

<< Home