Monday, November 05, 2007

Rädda autobahn!


Jag ber alla mina supporters att skriva på en tysk namninsamling mot allmän 130-gräns på de tyska motorvägarna. Så länge Tyskland vidhåller den fria hastigheten finns det hopp att fler länder följer det tyska exemplet, men om Tyskland inför allmän hastighetsbegränsning finns det knappast något hopp om att fler länder skall befria bilismen från denna tarvliga och meningslösa begränsning.
Tjeckien är på god väg, men det måste finnas ett "mönsterland" att hänvisa till när det från motståndarsidan grundlöst görs gällande att fri hastighet medför kaos och olyckor. Skriv på och visa att det finns många icke-tyskar som älskar Tyskland och den fria farten. Det är ett rent av ett hot mot tysk och europeisk kultur om Europas och världens enda motorvägar med hög klass och fri hastighet skulle få allmän hastighetsbegränsning. Vad vore Europa utan lyxbilsindustri och motorvägar med fri fart? Enligt min mening vore hela Europa ett gott stycke fattigare och tråkigare utan autobahn.
Skriv på!

6 Comments:

At 9:47 PM, Anonymous Anonymous said...

Förstöra autobahn - trodde tyskarna visste bättre än så och sen vilken gräns då - det hade ju kunnat vara 160 eller nåt iallafall. Detta är värdelöst för oss i övriga Eurpa som inte har någon möjlighet att färdas över 130 km/h på väg lagligt då, men allra värst är det nog för tyskarna själva.

Detta kommer troligen minska turismen till tyskland - vilket lär göra att dom propagerade ekonomiska vinsterna med gränserna, "äts upp" ganska fort.

Fortkörningen och tempot på vägarna i alla andra länder inkl Sverige lär öka eftersom det inte går att köra fort lagligt nånstans i hela Europa då - vilket iof kan vara positivt för oss och ett effektivt påtryckningsmedel för högre gränser. Dessutom ju fler som kör fort desto mindre risk att åka fast.

Hur många av oss i Sverige till exempel, åker inte ner till Tyskland för att få köra fort på Autobahn - man åker ju inte direkt hela vägen till Tyskland om man bara får köra 130, då kör man ju fort här istället.

 
At 12:26 AM, Anonymous Anonymous said...

Så länge Tyskland har fri hastighet och andra länder inte har det kommer trycket att öka eeller slopa hastighetsbegränsningarna i övriga Europa att bestå.

I Tjeckien och Slovakien finns en frifartslobby.

 
At 6:58 AM, Anonymous Anonymous said...

Jo detta är definitivt sant - jag tänkte ju bara på effekterna direkt för dom som kör på vägarna.

Beslutsfattarna kommer ju knappast inspireras att höja farten då direkt - "nu har ju t o m tyskland infört hastighetsgränser då finns det verkligen ingen anledning for oss att varken höja eller ta bort dom." Finns t o m risk att endel sänker gränserna då istället.

Att fler kör för fort leder ju sällan i praktiken till höjda gränser - men den positiva effekten där då, är att risken minskar att åka fast för fortkörning, om väldigt många kör för fort. Exempelvis kan har ju en hastighetskontroll bara möjlighet att ta ett visst antal "fort-körare" på en viss tid - övriga får fritt fram förbi. Dessutom minskar respekten för hastighetsgränser - vilket leder till att ännu fler som kör för fort osv. Detta kan ioförsej ha dåliga effekter om det leder till att folk kör fort på olämpliga ställen.

Var i Spanien och Portugal för ett par år sedan - dom har 120-gräns, detta är ju inte mycket bättre än oss. Men var det nästan "fri fart" i praktiken - vi körde en hel del där och ofta ca 130-140 km/h och blev omblåsta hela tiden
- endel körde rejält snabbt, säkert 200+.

 
At 7:34 AM, Anonymous Anonymous said...

Jo, eftersom det råder de facto fri hastighet i ett antal länder gör ju gränsen ingen annan skillnad än att den som kör fort aldrig får den där otroliga känslan jag får på autobahn.

Detta är helt lagligt och enligt ett antal grötmyndiga trafiksäkerhetsmullor totalt fökastligt och omoraliskt.

Det är helt obeskrivligt att ligga i 180 km/h och blåsa förbi en lastbil för att sedan gå över i högerfilen och bli omkörd av en Porsche som kör ännu fortare och dessutom är alltsammans lagenligt.

Inte bara det. det är dessutom ett lagbrott att inte gå tillbaka i högerfilen så snart detta är möjligt, därför att man inte får hindra övrig trafik.

Leve Tyskland!!!!

 
At 8:14 AM, Anonymous Anonymous said...

Jo detta lär vara en underbar känsla och även om risken att åka dit är minimal, så finns den ju alltid där.

Underbar regel det där med att man inte får ligga i vänsterfilen
Hur ofta här fastnar man inte bakom en 105 km/h-körande bil i vänsterfilen som ligger och kryper om en annan bil och sen nästa...och nästa...och nästa... utan att gå in till höger och släppa fram bakomvarande som vill köra snabbare.

En gång på E4 på en 6-filig sträcka, var det en klunga i vänsterfilen som låg i 105-110 och fes om en annan klunga i mittfilen som körde kanske 5 km/h långsammare, samtidigt som högerfilen var tom
- vi tröttnade och körde om hela raddan i den tomma högerfilen.

Här i Stockholm är det även vanligt med ren "parallellåkning" på motorvägar - 2 bilar som ligger i bredd och åker med samma fart. Detta är väldigt vanligt på våra motorvägar med 70 km/h gräns på - som vi har många av i Stockholm. Det händer ofta att man får ligga och fisa i ca 65 km/h flera km, bakom såna.

 
At 10:59 PM, Anonymous Anonymous said...

c20!

När det är 70km/h eller lägre gäller filkörning.

Men i övrigt håller jag med dig. Höj hastigheterna på våra motorvägar idag! Minst 140km/h!

 

Post a Comment

<< Home