Tuesday, October 30, 2007

Stark opinion?

Så här står det på SVT:s hemsida.

"Trots en stark opinion för nationella hastighetsbegränsningar på tyska motorvägar sade förbundskansler Angela Merkel under söndagen nej till ett förslag om fartbegränsningar som socialdemokraterna lagt fram."

Jag vågar påstå att opinionen för fri hastighet är mycket starkare än opinionen mot fri hastighet. Ett stort antal tyskar vill ha fri fart och för Angela Merkel finns mycket mer att vinna på att vara för fri fart än att vara för hastighetsbegränsning.

Antag att 60% av tyskarna vill ha hastighetsbegränsning, vilket är ett vågat antagande. Fastställ sedan att det tyska gröna partiet och det tyska vänstepartiet samt socialdemokraterna är för hastighetsbegränsning. I så fall finns det 40% väljare kvar som inte vill ha hastighetsbegränsning och för inte så få av dem som måhända vill ha en hastighetsbegränsning är frågan så oprioriterad att den inte påverkar deras sätt rösta.

I så fall är det ju ett enkelt val för fru Merkel att driva linjen mot allmän hastighetsbegränsning.

Sedan föreslår jag följande opinionsundersökning. Kör på en autobahnsträcka med tre filer i vare körriktning när det råder gles trafik, god sikt och bra väder. Kör i 130 km/h som är den hastighetsbegränsning som vänsterpartiet och socialdemokraterna vill ha.

Räkna därefter hur många personbilar och motorcyklar som kör förbi respektive blir omkörda av dig själv och jämför sedan dessa tal med varandra. Jag skulle tippa på att en sådan opinionsundersökning kommer att ge resultatet att minst 90% skulle ha svårigheter med att iaktta en hastighetsbegränsning på 130 km/h.

Vad formuleringen i den ovan citerade texten i själva verket avslöjar är storsvensk nationalism. Många svenskar anser nämligen att Sverige är ett ovanligt progressivt land bland annat därför att man med laga tvång tvingar människor att framföra moderna bilar i hastigheter man utan vidare kan komma upp i med en Volkswagen typ 1. Eftersom Sverige är ett progressivt land, som leder utvecklingen, och historiens allmänna tendens är att övriga Europa och rent av hela världen alltmer skall komma att likna Sverige, kommer givetvis Tyskland att förr eller senare införa allmän hastighetsbegränsning.

Så är det lyckligtvis inte. Det är mera sannolikt att Tjeckien, Slovakien eller Ungern slopar hastighetsbegränsningen än att Tyskland inför någon. Och så snart ytterligare ett land slopar den, kommer fler att följa. Jag håller inte för uteslutet att den kommer att slopas i Sverige inom min livstid och jag är strax under 40 år gammal.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home