Tuesday, February 27, 2007

Bussolyckan

Utanför Uppsala har en allvarlig och tragisk bussolycka inträffat. Läs mer på följande länk.

http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=896135

Ett intressant konstaterande är att vägverket tror att bussolyckan troligen inte inträffat om det funnits så kallade vajerräcken på vägen. Svaret är förstås okänt, men troligen hade olyckan åtminstone blivit mindre allvarlig om det funnits vajerräcken. Ett allvarligt problem med vajerräcken är emellertid att sådan inte sällan är alltför klena för att kunna stoppa bussar och lastbilar. Samtidigt är de förstås avgjort bättre än ingenting.

Ett annat intressant konstaterande är att en bidragande anledning till att inte fler förolyckats är att inte så få använt sig av säkerhetsbälte. Jag anser inte att det finns några skäl att inte införa bältestvång på bussar där det finns bälten. Bilbälten är en av de absolut största livräddarna i trafiken och att åka buss med bältet fastspänt går alldeles utmärkt. Jag själv använder alltid bälte om det finns bälte.

En undran som absolut måste besvaras är om någon av bussarna haft så kallade farthållare påslagna. Farthållare är ett tillbehör hastighetstalibanerna tror representera lösningen på praktiskt taget alla trafiksäkerhetsproblem. Jag kan hålla med om att de bidrar till att förarna kan koncentrera sig på annat än att strikt mekaniskt hålla en viss av lagstiftaren högsta tillåtna hastighet, men det bör uppmärksammas att en förare som har farthållare påslagen passivieras och att färden fortsätter att tuffa på även sedan ett olycksförlopp påbörjats. Farthållare borde därför ovillkorligen utrustas med någon typ av "död mans hand" så att farten omedelbart började sjunka så snart föraren tappat kontrollen över fordonet. Så sker dessvärre inte och en tidigare bussolycka förvärrades enligt mina minnesbilder högst avsevärt av det förhållandet att bussen fortsatte att tuffa på i den angivna hastigheten en bit ut i terrängen. Denna typ av olyckor är faktiskt ett direkt resultat av den sjukliga fixeringen vid alltför höga hastigheter som enda beaktansvärda olycksorsak. Observera dock att jag inte genom att propagera för fri fart anser att det inte kan vara förenat med fara att under fel förhållanden hålla en hög hastighet. Kör man buss på en hal väg skall givetvis hastigheten anpassas nedåt, men det vore samtidigt gravt missvisande att anse att bussolyckan aldrig inträffat bara förarna hållit en tillräckligt låg hastighet. I så fall kommer trafiksäkerhetsarbetet att sluta med att alla hastighetsgränser sänks till noll och i så fall har vi visserligen fått bukt med trafikdöden, men ett samhälle måste givetvis ha snabba och effektiva kommunikationer för att kunna fungera.

Läs gärna artikeln nedan och om Gunnar Carlssons idéer om att se till att trafikmiljön skall vara så förlåtande att man riskfritt skall kunna köra av vägen bara man håller lagstadgad hastighet. När man granskar olyckor ur verkliga livet ser man snart att hela denna föreställningsvärd är helt orealistisk och att den verkliga agendan förmodligen är en ideologi som bygger på exakt samma grundidéer som många diktaturen varit uppbyggda kring.

Vem kan vara så dum att han på fullt allvar tror att bussolyckan inte inträffat om det funnits fartkameror på sträckan? Hur många meter vajerräcke kan man bygga till priset av en fartkamera? Har farthållare bidragit till att förvärra olycksförloppet?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home