Thursday, December 07, 2006

Olycka på motorväg

Enligt Svenska Dagbladet har en dödsolycka inträffat på motorvägen söder om Halmstad. Läs mer på följande länk.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14219762.asp

Varför inträffade denna olycka? Jag skall försöka reda ut varför jag tror att den inträffade.

Problem nummer ett var att det fanns ett övergivet fordon i nödspåret. Varför hade fordonet ej forslats bort? Troligen är det så att bortforslandet av övergivna fordon inte är särskilt högt prioriterat eftersom motorvägar med hastighetsbegränsning gör ett så "förlåtande" intryck att bortforslandet av havererade fordon inte har särskilt hög prioritet.

För det andra är det sannolikt att personen som kolliderade med det havererade fordonet aldrig hade varit så ouppmärksam att han kolliderat med fordonet givet att han själv fått välja hastighet inom de ramar som trafikförordningen 3 kap 14, 16 § uppställer.

Sedan är det uppenbart att bland annat hastighetsbegränsningen leder till att respekten och kunskapen kring de speciella regler som omgärdar motorvägen avtar. En motorväg är absolut livsfarlig för fotgängare, men på grund av hastighetsbegränsningen är detta inte uppenbart. Man får inte gå på en motorväg, men i det här fallet gjorde mannen som förolyckades just detta. Den naturliga reaktionen i ett sådant sammanhang borde istället vara att medelst mobiltelefon kontakta polis och sitta kvar i sitt fordon. Sedan hade polisen fått spärra av området och avlägsna mannen och de havererade fordonen. Jag anklagar inte mannen som dödades, men det är uppenbart att Sverige har dålig förarutbildning för motorvägskörning och detta hänger säkerligen samman med hastighetsbegränsningen. Genom hastighetsbegränsningen framstår motorvägen som mindre farlig än den faktiskt är. En grundläggande del av utbildningen borde vara att man endast i yttersta nödfall, eller under beledsagande av polis bör lämna ett stillastående fordon på motorväg.

Slutligen är det i det närmaste ointressant vilken hastighet det fordon höll som mannen dödades av. Oavsett om detta fordon hade hållit 90, 130 eller 210 km/h hade mannen ljutit en ögonblicklig död. Det avgörande är att man inte skall lämna ett stillastående fordon på motorväg annat än i yttersta nödfall, eller sedan polis kommit till platsen. Utanför Borås inträffade för en tid sedan en annan olycka på motorvägen mot Göteborg och anledningen var att andra bilister klev ur sina fordon på grund av att en bil sladdat av vägbanan. En motorväg är inte avsedd för fotgängare, men på grund av hastighetsbegränsningen vågar sig folk på att lämna sina fordon.

Med fri fart skulle alla förstå hur farlig motorvägen verkligen är och ytterst få skulle annat än i yttersta nödfall lämna ett stillastående fordon på motorväg.

2 Comments:

At 11:04 AM, Anonymous Anonymous said...

Med fri fart skulle filen närmast nödspåret sannolikt användas av bilförare som inte kör mer än ca 100 km/h. Området kring platsen där man ställt upp bilen kommer därmed upplevas lika farlig/ofarlig oavsätt fri fart eller ej.

 
At 3:56 PM, Blogger Flavian said...

Det är nog sant att farten i högerfilen i normalfallet skulle röra sig kring 100.

Å andra sidan menar jag att man får en helt annan respekt för riskerna om man vet att det råder fri fart och att när som helst någon kan susa fram i 200+.

Om någon kör i 200 i vänsterfilen kan en som kör 150 behöva gå till höger och släppa fram gasfantomen.

 

Post a Comment

<< Home