Vad är orsaken?
I Frankrike har en mycket omfattande seriekrock inträffat på en motorväg. Läs mer på följande länk.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=600057&previousRenderType=6
Jag påstår inte att denna olycka inte hade inträffat om Frankrike inte haft hastighetsbegränsning, eftersom det allmänt sägs att praktiskt taget ingen bryr sig om hastighetsbegränsningen i Frankrike. Man får visserligen inte köra mer än 130 km/h, men det lär vara vanligt med betydligt högre farter.
Dessutom inträffade olyckan under dimma och under dimma bör definitivt hastigheten anpassas nedåt. Om så har skett eller inte är oklart, men jag tror inte att den beskrivna seriekrocken har föregåtts av att de inblandade kört särskilt fort. Mängden fordon talar ju för att trafiken varit tät och i tät trafik anpassas farten nästan automatiskt nedåt. Liknande olyckor har dessutom inträffat i Sverige där hastighetsbegränsningen är lägre och respekten för lagstiftningen betydligt större än i det lätt anarkistiska Frankrike.
Vad som är helt uppenbart är att förarna hållit otillräckligt säkerhetsavstånd. Om detta problem talas det inte mycket trots att det problemet är ett verkligt allvarligt trafiksäkerhetsproblem. Mercedes-Benz har lanserat ett radarsystem som ser till att man inte kan komma alltför nära framförvarande fordon. Det tycker jag är en strålande idé.
Dessutom skulle jag vilja peka på ett förhållande tyska anhängare av fri fart gärna upprepar: Fri fart ger hastighetsspridning mellan trafikdeltagarna. Hastighetssprdning motverkar klungbildning. Klungbildningar är det första steget mot seriekrockar. Med fri fart torde det alltså bli mindre sannolikt att seriekrockar skall inträffa.
Det vore intressant att få se en jämförelse mellan olika europeiska länder vad gäller frekvensen av seriekrockar, men Tyskland har entydigt lägre olycksfrekvens på motorväg än Frankrike. Hur mycket alkoholvanor spelar in vet jag inte, men såväl tyskar som fransmän dricker ganska mycket.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home