Saturday, December 16, 2006

Farthållare är mycket farliga

Jag är böjd att anse att farthållare borde förbjudas. Det första skälet för att de borde förbjudas är att de gör en mycket passiv körstil möjlig. Det andra skälet är att farthållaren leder till att ett fordon som förvecklats i ett olycksförlopp fortsätter sin framfart till dess att föraren vidtar en aktiv åtgärd.

Se ett skräckexempel på en typ av körning jag inte tror varit möjlig utan farthållare.

http://www.tv4.se/nyheter/480679.html

Samtidigt anser jag att den typ av radarstyrd farthållare som omöjliggör att säkerhetsavståndet till framförvarande fordon inte blir alltför kort är en utmärkt innovation. Om man tänker sig en farthållare som omedelbart skulle upphöra att fungera så snart föraren inte hade två händer på ratten och att den vore förenad med den typ av radarstyrd övervakning av säkerhetsavståndet kanske man kan tänka sig att farthållare är acceptabla, men med tanke på det sätt på vilket de flesta farthållare av idag fungerar måste man ställa sig frågan om de överhuvudtaget bör tillåtas.

Det finns dessutom flera exempel på att bussar fortsatt en bra bit ut i terrängen efter det att föraren tappat kontrollen över fordonet och detta beror rimligen på att farthållaren upprätthåller jämn fart oavsett fordonet befinner sig i en slänt eller på vägbanan.

Farthållare lär applåderas av en del "hastighetstalibaner" av det skälet att de underlättar iakttagandet av rådande hastighetsbegränsning av det skälet att föraren inte behöver koncentrera sig på att inte överskrida en viss hastighet. Ett mycket enklare sätt att uppnå samma mål är att slopa hastighetsbegränsningen och för att hålla förarna aktiva bör dessutom farthållare förbjudas.

2 Comments:

At 10:05 AM, Anonymous Anonymous said...

Bussar har en annan funktion som har samma effekt som en farthållare och det är hastighetsregulatorn.

Denna stryper pådraget så man inte ska kunna köra över en viss hastighet - vanligen ca 97 km/h. vid t ex en uppförbacke när farten sjunker så ökas pådraget automatiskt och stryps ända ner till full motorbroms när farten t ex ökar i nerförsbacke.

Detta gör att föraren kan sitta med "gasen i botten" hela tiden så håller bussen t ex 97 km/h automatiskt (som en farthållare).

Så längen "hastighetstalibanerna" på t ex NTF och Vägverket får härja fritt kan man ju glömma att dessa kommer plockas bort - nu snackar man om att strypa dom till 90 (vilket i praktiken lär bli ca 86-88 km/h) eftersom förare som kör för fort på 90-väg.

Uttråkade busschauförer som t ex läser tidningen och SMS:ar medan dom kör, lär vi få se mer av i framtiden (dom gör ju inget fel eftersom dom håller skyltad hastighet).

 
At 6:50 PM, Anonymous Anonymous said...

Hittade denna på Audis hemsida:

http://www.audi.se/audi/se/se2/new_cars/a6/saloon/electronics/adaptive_cruise_control.html

En utveckling av den vanliga farthållaren som anpassar sig till framförvarande fordon också - kan kanske vara bra om det används rätt, men det borde göra det möjligt att köra ännu mer passivt.

 

Post a Comment

<< Home