Monday, February 12, 2007

Hastighetstalibanernas överstepräst




Hastighetstalibanernas överstepräst Gunnar Carlsson säger följande:

"- I ett förlåtande system ska trafikanter som följer reglerna kunna begå misstag utan att dö. Man ska exempelvis kunna köra av vägen utan att dö om man håller rätt hastighet, säger Carlson."

Om Gunnar Carlson hyste ett genuint intresse för trafiksäkerhet skulle han rikta in sig på frågor som är av verklig betydelse för trafiksäkerheten. Det handlar i allt väsentligt om mötesseparering, att skilja fotgängare och bilar åt samt rattnykterhet. Om någon kör av en motorväg i 110 km/h eller 210 km/h spelar faktiskt ingen större roll av det skälet att han troligen kommer att dö i alla fall. Glöm inte heller att Gunnar Carlsson tillhörde dem som förespråkade 90 km/h som högsta tillåtna hastighet på motorväg, trots att denna åtgärd bevisligen ökade antalet dödsolyckor på våra motorvägar avsevärt.

Att påstå att förare som håller för hög fart för att överleva en avåkning av vägbanan är ett betydande trafiksäkerhetsproblem är faktiskt omåttligt befängt. Det är till och med så att många av dessa olyckor inträffar just därför att hastighetsbegränsningarna bidrar till att förarna somnar.

Om man följer nyhetsflödet vad gäller dödsolyckor ser man snart att en väldigt stor andel beror på bristande mötesseparering, men att väldigt få handlar om att folk kör av vägen och förolyckas genom att köra in i en bergvägg eller något liknande. Dessutom är denna typ av olyckor inte sällan självmord där ingen annan än självmördaren förolyckas. På vilket sätt skall lägre hastighetsgränser kunna bidra till färre självmord? Jag kan till och med tänka mig att fri fart skulle minska antalet självmord helt enkelt därför att man mår bra av att få leva i frihet.

Jag anser att Gunnar Carlsson inte förtjänar att tas på allvar. Vore Gunnar Carlsson en seriös vetenskapsman skulle han istället påpeka att Sverige behöver stabilare mitträcken som effektivt hindrar lastbilar och bussar från att kunna komma över mittremsorna på motorvägarna. Det av Gunnar Carlsson anförda är faktiskt bara löjligt.

1 Comments:

At 1:35 PM, Anonymous Anonymous said...

Kanske han kör för fort själv ibland. Om han gör så, det betyder han trivs med kör fortare än vad hastighetgränser än lyder av hastighetgränser.

Gör han kör alltid följd efter hastighetgränser???????

 

Post a Comment

<< Home